Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Wiadomości

Warszawa

Pierwsi doradcy ds. nieruchomości komercyjnych w Polsce z akredytacją LEED

Dwóch członków zespołu Zarządzania Projektami i Doradztwa Technicznego w firmie Jones Lang LaSalle uzyskało status Akredytowanych Konsultantów LEED.


Paweł Warda oraz Bartłomiej Szejba, członkowie zespołu Zarządzania Projektami i Doradztwa Technicznego w międzynarodowej agencji ds. nieruchomości komercyjnych Jones Lang LaSalle, zostali Akredytowanymi Konsultantami LEED.  LEED jest obecnie wiodącym na świecie systemem certyfikowania nieruchomości pod względem rozwiązań sprzyjających środowisku i ich użytkownikom.

W obecnej chwili w Polsce jest tylko 16 akredytowanych konsultantów LEED; konsultanci Jones Lang LaSalle są pierwszymi pośród agencji doradczych, którzy uzyskali ten tytuł w Polsce.

W przypadku budynków, główne korzyści wynikające ze spełnienia wymogów i uzyskania certyfikatu LEED, to niższe koszty operacyjne, zwiększona atrakcyjność nieruchomości oraz stworzenie zdrowszej i bardziej przyjaznej użytkownikowi przestrzeni. Budynek zaprojektowany i wybudowany zgodnie z kryteriami LEED, przyczyni się do zredukowania zużycia energii o 30-50%, redukcji emisji dwutlenku węgla o 35%, redukcji zużycia wody o 40% i redukcji odpadów stałych o 70%. Ograniczenie konsumpcji energii przekłada się na redukcję zanieczyszczenia i tym samym na mniejsze negatywne oddziaływanie na środowisko.

Paweł Warda, dyrektor działu Zarządzania Projektami i Doradztwa Technicznego w Jones Lang LaSalle komentuje: “To ważny krok w realizacji naszej globalnej strategii będącej odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez naszych klientów. W trackie realizacji licznych projektów z dziedziny zrównoważonego budownictwa nasza firma wypracowała doskonałą wewnętrzną platformę współpracy oraz zgromadziła konieczną wiedzę co gwarantuje doradztwo na najwyższym poziomie.  Jako Akredytowani Konsultanci LEED możemy skuteczniej doradzać i zarządzać procesem certyfikacji na rzecz deweloperów, użytkowników budynków oraz najemców przy ich nowowybudowanych jak i istniejących nieruchomościach. Poza solidnie ugruntowaną i mocną pozycją na amerykańskim rynku usług związanych z tzw. zrównoważonym budownictwem możemy pochwalić się także unikalnym doświadczeniem w pozyskiwaniu certyfikatów LEED na rynku europejskim zdobytym przez naszych kolegów w Niemczech czy we Włoszech. Teraz nadszedł czas, aby Polska dołączyła do tej grupy.”

Bartłomiej Szejba, Starszy Kierownik Projektu, członek zespołu Zarządzania Projektami i Doradztwa Technicznego w Jones Lang LaSalle dodaje: „Dla coraz większej liczby firm, kwestia zrównoważonego rozwoju (ang. sustainability) staje się kluczową w kwestii decyzji dotyczącej wynajmu powierzchni. Dotyczy to szczególnie popytu w odniesieniu do nowych biurowców i obiektów handlowych zlokalizowanych w dobrych i prestiżowych lokalizacjach. Zatem, istniejące budynki usytuowane w sąsiedztwie znajdą się pod presją, a ich właścicielom będzie doradzane - w ramach zarządzania ich aktywami - aby zaczęli myśleć o modernizacji budynków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, nawet jeśli przebudowa nie jest obecnie rozważana.”

W Europie Środkowowschodniej istnieje tylko kilka budynków, które uzyskały certyfikat LEED. W tej grupie znajdują się m.in.: Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Sofii (Bułgaria) oraz siedziba CSOB w Pradze (Czechy). Na Polskim rynku nie ma jeszcze żadnych certyfikowanych nieruchomości, aczkolwiek, ponad 10 budynków zostało zarejestrowanych do certyfikacji LEED, w tym np.: Atrium South i niektóre z faz Silesia Business Park (deweloperem obu projektów jest firma Skanska) oraz druga faza budowy Amerykańskiej Szkoły w Warszawie (źródło: U.S. Green Building Council).

Wkrótce U.S. Green Building Council (Amerykańska Rada ds. ‘Zielonych’ Budynków) rozszerzy system certyfikowania o kategorię LEED dla Obiektów Handlowych.. Ten certyfikat uwzględnia szczególną naturę środowiska handlowego i obejmuje różne typy powierzchni, których firmy handlowe potrzebują dla swoich różnorodnych linii produktów.