Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Wiadomości

MAPIC, Cannes, Bukareszt, Budapeszt, Praga i Warszawa

Rynek powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej na etapie wyjścia z recesji

Jones Lang LaSalle opublikował raport „ Rynek Powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w 3D. („CEE Retail in 3D”)


MAPIC, Cannes, Bukareszt, Budapeszt, Praga i Warszawa, 18 listopada 2009 - Jones Lang LaSalle prezentuje swój najnowszy raport, który zostanie przedstawiony w dniu dzisiejszym podczas targów MAPIC  - Rynek Powierzchni Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w 3D – analiza wpływu kryzysu ekonomicznego i jak inwestorzy, deweloperzy, firmy handlowe planują swoją obecną i przyszłą działalność w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii (EŚW5).

Według raportu, gospodarki ww. pięciu państw Europy Środkowo Wschodniej (EŚW5), tak jak inne gospodarki, były dotknięte kryzysem ekonomicznym, jednakże spodziewa się, iż powrócą na ścieżkę wzrostu począwszy od 2010 roku. Średnioterminowa prognoza przewiduje, że kraje EŚW5 będą rozwijać się w szybszym tempie niż Europa Zachodnia - mimo, iż średnia sprzedaż w sektorze handlowym może spadać, są rynki (włącznie z Polską i Rumunią), których stan jest wciąż relatywnie dobry. Stabilność (lub jej brak) kursu lokalnej waluty do Euro ( z wyłączeniem Słowacji, która 1 stycznia 2009 przyjęła Euro) będzie nadal pełniła wysoką rolę w kwestii działalności sieci handlowych.

Niektóre firmy handlowe podejmują drastyczne działania aby przetrwać, ponieważ kryzys wpływa na działalność ich sieci handlowych w całej Europie. W niektórych przypadkach oznacza to zamkniecie części sklepów, w najgorszych – likwidację firmy. Z drugiej strony sytuacja ta stworzyła niespodziewane możliwości dla sieci aktywnie dążących do ekspansji, które maja teraz możliwość wynajęcia powierzchni we wcześniej trudno dostępnych centrach handlowych. 

Beatrice Mouton, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych na Europę Środkowo Wschodnią w Jones Lang LaSalle komentuje „ Niewątpliwie jest to ciężki okres dla wielu firm handlowych, jednak rynek krajów EŚW5 już pokonał sporą część drogi i wierzymy, że ma przed sobą dobrą przyszłość. Konsument EŚW5 jest coraz w większym stopniu wyrafinowany i chce mieć dostęp do marek i produktów, którymi klienci Europy Zachodniej cieszą się na swoim rynku. Stad też rynki EŚW5 dają możliwość rozwoju w średnio i długo okresowym przedziale czasowym i pozostają atrakcyjne dla lokalnych i międzynarodowych marek.

Deweloperzy i właściciele nieruchomości także stoją wobec silnych nacisków firm handlowych szukających oszczędności i /lub zamykających gorzej prosperujące sklepy. Doprowadziło to do renegocjacji niektórych umów najmu, gdzie w wielu wypadkach najemca ma obecnie silniejszą pozycję.

Kevin Turpin, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa na Europę Środkowo Wschodnia w Jones Lang LaSalle komentuje “ Z punktu widzenia nowych budowy nowych i rozbudowy istniejących centrów handlowych, oceniamy, że nastąpiło zmniejszenie o 30% (lub 2 miliony mkw) planowanych do realizacji projektów w porównaniu z okresem sprzed 12 miesięcy w EŚW5. Częściowo jest to wynik braku dostępu finansowania i trudnościami z uzyskaniem wymaganych przez banki umów przed-najmu, w celu udzielenia kredytu.

Kryzys opóźnił wystąpienie prawdopodobnej nadpodaży, w szczególności w niektórych miastach, gdzie podaż jest relatywnie wysoka.  
  
Rynek inwestycji handlowych przechodzi okres najniższej aktywności od paru lat, do czego przyczynia się przede wszystkim kryzys gospodarczy a w szczególności brak płynności, niż brak zainteresowania ze strony inwestorów.

Agata Sekuła Dyrektor Działu Inwestycji na Rynku Nieruchomości Handlowych na Europę Środkowo Wschodnią w Jones Lang LaSalle powiedziała „ Wierzymy, że zainteresowanie inwestorów rośnie i stają się oni bardziej aktywni w szukaniu okazji inwestycyjnych w sektorze handlowym w regionie. Pełna analiza lokalizacji, rejonu, zestawienia najemców, konkurencji, dotychczasowych osiągnięć musi być przeprowadzona, zanim zadeklarują oficjalnie swoje zainteresowanie. Wraz ze zwiększająca się płynnością niektórych banków, wierzymy, że inwestycje w sektor handlowy w Europie Środkowo Wschodniej wyglądały korzystnie przez nadchodzące 12 miesięcy.