Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Wiadomości

Warszawa

Nowoczesne biura przyciągają talenty

Dobrze urządzone przestrzenie biurowe, komfortowe miejsce pracy dostosowane do konkretnych potrzeb pracowników, parking dla rowerów czy przestronna kuchnia – to tylko niektóre elementy, którymi pracodawcy mogą skutecznie kusić najlepszych kandydatów.


 Jak wynika z raportu – „BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy. Atrybuty budynków biurowych jako przewaga konkurencyjna w walce o najlepszych pracowników" – przygotowanego przez Skanska i JLL, opublikowanego podczas VI Konferencji ABSL, atrakcyjna przestrzeń biurowa może być dla młodych pracowników kluczowym kryterium wyboru pracodawcy, a także zwiększać ich produktywność. Widać to szczególnie w sektorze usług dla biznesu, w którym 90% kadr stanowią przedstawiciele pokolenia Y. To właśnie oni coraz częściej deklarują, że chcieliby zobaczyć biuro przed podpisaniem umowy z danym pracodawcą.

Z najnowszych danych ABSL wynika, że centra usług z kapitałem zagranicznym w Polsce zatrudniają 150 000 specjalistów. Sektor BPO/SSC stanowi jedną na najdynamiczniej rozwijających się gałęzi współczesnej gospodarki i co roku zatrudnia około 15 000 nowych specjalistów.

Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynku w Skanska Property Poland, komentuje: „Sektor usług dla biznesu jest kluczowym najemcą nowoczesnych budynków biurowych, zwłaszcza poza Warszawą, i branżą o ogromnych potrzebach rekrutacyjnych. Najnowszy raport Skanska i JLL pod patronatem ABSL analizuje opinie osób zatrudnionych w centrach BPO/SSC pod kątem przestrzeni biurowej i miejsca pracy. Z badań wynika, że ponad 80% osób chciałoby mieć informację na temat wyglądu swojego przyszłego stanowiska pracy przed podpisaniem umowy z daną firmą".

Z raportu Skanska i JLL jasno wynika, że dobrze zaprojektowany biurowiec oferujący atrakcyjne, elastyczne powierzchnie może być ważnym atutem w procesie poszukiwania pracownika.

Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy JLL, informuje: „Nowoczesna powierzchnia biurowa, która wspiera efektywność, może wpłynąć na wybór pracodawcy. Aż 65% ankietowanych wskazuje, że nowocześnie zaprojektowane biuro sprzyjające produktywnej pracy może przekonać do wyboru danej firmy przez kandydata. Jest to szczególnie istotne w czasach coraz większej konkurencji o kadry w segmencie nowoczesnych usług dla biznesu".

Wygoda miejsca pracy decyduje o efektywności

Analiza pokazuje, że młodzi pracownicy cenią wygodę swojego miejsca pracy. Aż 90% badanych osób uznało ją za najmocniej wpływającą na ich produktywność. Nic dziwnego, skoro pracownicy spędzają swój czas przede wszystkim na zadaniach umysłowych i przy komputerze. Ponadto, znaczna część osób – 78% – uznała, że na efektywność wpływa także możliwość odseparowania się w pokojach do pracy cichej. Jest to przydatne przede wszystkim podczas wykonywania zadań wymagających skupienia czy podczas rozmów telefonicznych, które należą do stałych obowiązków 63% badanych.

„Młodzi ludzie doceniają elastyczny podział biura na strefy: relaksu, spotkań czy kreatywną, dzięki czemu mogą w pełni wykorzystać swoje talenty i czuć się komfortowo, niezależnie od tego, czy realizują zadania indywidualne, zespołowe czy wymagające skupienia. Zgodnie z filozofią Workplaces by Skanska, tworzymy elastyczne przestrzenie biurowe, które łączą potrzeby pracujących w budynku ludzi i firm, a także ich otoczenia", mówi Arkadiusz Rudzki.

81% ankietowanych, jako istotny czynnik wpływający na ich produktywność w biurze, wskazało odpowiednią wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach. 72% osób chce pracować w zielonym otoczeniu. Aż 83% osób wskazało, że istotny jest dla nich dostęp do świeżego powietrza związaną z możliwością otwierania okien w budynku. Czołowi deweloperzy w Polsce spełniają wymagania pracowników stwarzając przyjazne i efektywne miejsce pracy poprzez zwiększenie wymiany powietrza w pomieszczeniach, dowilżanie biur w sezonie zimowym czy projektowanie obiektów z jak największym dostępem do światła dziennego.

„Przykładem inwestycji, która odpowiada na te potrzeby jest powstający w Warszawie budynek Atrium 2, realizowany przez Skanska. Na każdym z pięter zaprojektowaliśmy sześć loggii, ponieważ takie zapotrzebowanie wskazują nasi partnerzy biznesowi. Reagujemy na zgłaszane przez nich oczekiwania, a jednym z nich była właśnie możliwość wyjścia na balkon lub loggię w naszych budynkach biurowych", dodaje Arkadiusz Rudzki.

Lokalizacja – dostęp do transportu publicznego i rozsądny czas dojazdu do biura, ale niekoniecznie w centrum

Warto pamiętać, że także lokalizacja biura należy do tych czynników, które pracownicy biorą pod uwagę podczas szukania zatrudnienia.

„Pracownicy w Warszawie najczęściej dojeżdżają do pracy w ciągu 40 – 50 minut, w innych głównych ośrodkach miejskich w Polsce jest to raczej 20-30 minut. Najpopularniejszym środkiem transportu jest komunikacja publiczna, a następnie samochód. Istotnym czynnikiem jest zatem lokalizacja biura w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej. Położenie w centrum miasta lub poza nim ma wtedy drugorzędne znaczenie", dodaje Anna Młyniec.  

Pożądane – stojaki na rowery, WIFI, kantyna, ale też prysznice

„Najbardziej pożądanym przez pracowników sektora usług dla biznesu udogodnieniem w biurowcu jest parking dla rowerzystów, jak również bezpłatne WIFI na terenie całego obiektu. Ankietowani wspominali także o ogólnodostępnych prysznicach i szatniach i szerokim pakiecie usług w biurowcu lub jego najbliższej okolicy, takich jak kantyna budynkowa, sklep spożywczy czy kawiarnia", wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Elastyczność cechą nowoczesnego podejścia do miejsca pracy

Zatrudnieni w sektorze usługowym najczęściej pracują w biurach otwartych tzw. "open space", przy czym silnie zaznacza się tendencja odchodzenia od biurek dedykowanych pracownikowi w stronę współdzielenia stanowisk pracy, przy jednoczesnym zapewnieniu dodatkowych przestrzeni relaksacyjnych, do pracy indywidualnej w skupieniu, spotkań roboczych w małym gronie czy burzy mózgów. Z badania JLL i Skanska wynika ponadto, że pracownicy mile widzieliby większą elastyczność w podejściu do miejsca pracy – duża grupa respondentów chciałaby mieć możliwość pracy z domu w większym zakresie i łączenia tej formy z pracą w biurze.

Elastyczność jest cechą nowoczesnego podejścia do projektowania przestrzeni biurowej. Dostosowanie biura do wykonywanych przez pracowników czynności poprzez zapewnienie różnego typu pomieszczeń ściśle wspierających te czynności zyskuje w coraz większym stopniu na znaczeniu.

„Wśród czynności, jakie deklarują w badaniu pracownicy sektora usługowego przeważają zadania indywidualne, czyli praca przy komputerze – poczta elektroniczna, analizy, przygotowywanie dokumentów; rozmowy telefoniczne oraz obsługa urządzeń biurowych. Zadania zespołowe, wymagające osobistego kontaktu z innymi osobami, takie jak np. „burze mózgów", które mają na celu doskonalenie decyzji grupowych czy spotkania z klientami, są wykonywane w zdecydowanie mniejszym zakresie, podczas, gdy to właśnie zadania z zakresu tzw. teamwork – zdaniem ankietowanych – tworzą największą wartość dla firm. Konieczność zapewnienia odpowiedniej powierzchni na realizację różnego typu zadań kreujących największą wartość dla pracodawcy jest zatem oczywista", podsumowuje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Najnowszy raport zawiera informacje zebrane pośród 533 pracowników biurowych zatrudnionych przez firmy BPO/SSC w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi i Trójmieście.