Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Wiadomości

Londyn

Europa Środkowa i Wschodnia celem transgranicznej migracji handlu detalicznego

Firma Jones Lang LaSalle opublikowała nowy raport na temat transgranicznej aktywności firm handlowych


Według nowego badania dotyczącego branży detalicznej przeprowadzonego przez firmę Jones Lang LaSalle, zajmującą się doradztwem w nieruchomościach, w latach 2007 i 2008 głównymi krajami docelowymi dla firm handlowych rozwijających swoją działalność za granicą stały się Turcja i Rosja. Turcja była celem 11,3% migracji transgranicznej ogółem, zaś na rynek rosyjski zdecydowało się wkroczyć 10,6% firm handlowych. Europa Środkowa i Wschodnia zdominowała ranking najbardziej popularnych lokalizacji i zajęła pierwsze pięć miejsc. Wielka Brytania uplasowała się na miejscu siódmym, przyciągnąwszy 6,6% międzynarodowej migracji detalistów.
 
Neville Moss, szef projektu europejskiego działu badań sektora handlowego detalistów w Jones Lang LaSalle, tak skomentował wyniki rankingu: „Mimo że obecne spowolnienie gospodarcze odbiło się także na popycie, sprzedawców detalicznych nadal interesuje wejście do Europy Środkowej i Wschodniej, choć w celu zminimalizowania ryzyka wielu z nich rozważa dokonanie tego poprzez franczyzobiorców”.
 
Odnośnie do przyszłości James Dolphin, szef ogólnoeuropejskiego działu ds. obiektów handlowych w Jones Lang LaSalle, powiedział: „Rok 2009 ma być rokiem szans. Warunki wynajmu prawdopodobnie będą dla najemców bardzo korzystne, nawet w najatrakcyjniejszych lokalizacjach, przy czym najlepsze oferty będą na pewno kierowane do najbardziej renomowanych marek dających mocne gwarancje. Choć na rynkach środkowoeuropejskich detaliści czują się dość pewnie, staną się bardziej wybredni w stosunku do ofert w atrakcyjnych lokalizacjach i realizowanych w tym regionie dużych projektów deweloperskich. Priorytetem będzie dla nich jakość lokalizacji, koncepcji i doboru najemców. W 2009 r. Europa Zachodnia i Południowa stanie się bardziej atrakcyjna dla marek północnoamerykańskich. Przewidujemy, że wiele firm handlowych, takich jak Forever 21, Anthropologie, Hollister i Crate & Barrel, wykorzysta atrakcyjne warunki, które się pojawią”.

W Turcji w okresie od stycznia 2007 r. do grudnia 2008 r. do użytku oddano około 1 mln m2 powierzchni centrów handlowych, co spowodowało wzrost popytu wśród detalistów międzynarodowych. Firmy globalne, takie jak Gap, Muji i Banana Republic, w latach 2007–2008 wybrały właśnie Turcję, podobnie zresztą jak marki luksusowe: Calvin Klein, Chanel i YSL (choć niektóre działają jako koncesjonowane punkty sprzedaży w domach towarowych).
 
Dziś najszerszą gamą marek w Europie Środkowej może pochwalić się Rumunia – przyciągnęła m.in. takich detalistów, jak Peek & Cloppenburg, Karen Millen, Reserved czy Hervis. Upowszechnia się model ekspansji poprzez zarówno bezpośrednią działalność sieci handlowych, jak i franczyzy. Szczególnie Polska, Rumunia i Rosja odnotowują znaczny wzrost liczby franczyzobiorców. W Europie Zachodniej natomiast centrum handlowe Westfield London zgarnęło prawie połowę firm, które weszły na rynek brytyjski. Marki takie jak Ugg (Australia), Hue (USA) i David Mayer (Francja) wykorzystały okazję na zaznaczenie swojej obecności w stolicy Wielkiej Brytanii bez konieczności płacenia wysokich czynszów na londyńskim West Endzie.
 
W Europie Południowej ważny cel detalistów międzynarodowych nadal stanowi Portugalia, ponieważ oferuje niewygórowane czynsze i lokale w nowoczesnych centrach handlowych. Natomiast firmy handlowe, które chcą rozszerzyć działalność na inne kraje, za ważny uważają rynek belgijski ze względu na mniejsze niż gdzie indziej negatywne skutki kryzysu kredytowego i ograniczoną podaż rodzimej sprzedaży detalicznej.
 
Ostatnimi laty najwięcej detalistów rozwijających działalność za granicą pochodziło z USA. Jednak w latach 2007–2008 to Włochy zajęły pierwsze miejsce pod tym względem, z wynikiem 16,6% migracji detalistów ogółem wywodzącej się właśnie z tego kraju. Stany Zjednoczone spadły na drugą pozycję z wynikiem 14,2%, zaś na trzecim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 13,3%. Francja także uplasowała się wysoko – 11,7% migracji transgranicznej detalistów ogółem pochodziło właśnie stamtąd. Z kolei detaliści pochodzący ze Szwecji i Holandii zazwyczaj planują ekspansję za granicę, często do większych krajów sąsiednich, ze względu na niewielki rozmiar rodzimych rynków.