Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Wiadomości

Warszawa

Jones Lang LaSalle analizuje konurbację śląska pod względem nasycenia powierzchnią handlową

Starsze obiekty z hipermarketami pełne klientów. Powstają nowe, śródmiejskie galerie.  


Warszawa, 16 lutego 2011 – Zespół analityków Jones Lang LaSalle specjalizuje się w badaniach rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Ostatnie analizy dotyczą sektora obiektów handlowych w regionie konurbacji śląskiej.

Konurbacja śląska jest zamieszkana przez około 2,2 mln ludzi i obejmuje swoimi granicami 22 miasta – od Katowic po Wojkowice. Charakteryzuje się dość skomplikowanym układem urbanistycznym – brak wyraźnych granic niektórych miast powoduje, że wiele z nich zlewa się ze sobą tworząc jeden spójny obszar miejski, podczas gdy inne położone są w większej odległości, przez co są odseparowane od siebie. Układ sieci drogowych w tym regionie jest jednym z najlepszych w Polsce.

Konurbacja śląska charakteryzuje się najmniejszym nasyceniem powierzchnią handlową wśród głównych 8 ośrodków miejskich i handlowych w Polsce. Należy jednak zwrócić uwagę, iż siła nabywcza ludności zamieszkującej ten region jest również najniższa i przewyższa średnią krajową zaledwie o 7%.
 

Wykres

 
Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku w Jones Lang LaSalle komentuje: „Obserwując Śląsk, da się zauważyć, iż starsze obiekty handlowe oparte na hipermarkecie jako najemcy strategicznym cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców regionu. Klienci cenią sobie funkcjonujące od lat obiekty i niejednokrotnie wracają lojalnie do swojego ulubionego hipermarketu. Staje się to przesłanką do rozbudowy tego typu obiektów, czego przykładem może być ukończona przebudowa M1 w Czeladzi, trwające obecnie poszerzenie M1 w Zabrzu i stopniowy rozrost Auchan w Sosnowcu o Leroy Merlin i Decathlon. Jednym z najnowszych centrów handlowych z hipermarketem jest Auchan w Gliwicach. Wkrótce obok centrum otworzy się również Leroy Merlin i Decathlon”.

Aż 18 spośród 34 działających w konurbacji śląskiej centrów handlowych opartych jest właśnie na hipermarkecie. Najliczniej reprezentowane są sieci Real (10 sklepów), Carrefour (7 sklepów), Tesco (6 sklepów) oraz Auchan (4 sklepy). Znajduje to odzwierciedlenie w relatywnym nasyceniu powierzchnią sieci hipermarketów i supermarketów w tym regionie; Śląsk ma większe tego typu nasycenie niż Poznań, Warszawa, Kraków i Wrocław, a mniejsze niż Szczecin, Łódź i Trójmiasto.
 

Wykres

 
„Miasta konurbacji śląskiej stopniowo zyskują nowe, śródmiejskie galerie handlowe. Takimi są m.in. Platan w Zabrzu, Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Plaza w Sosnowcu, Forum w Gliwicach, czy ostatnio otwarta Agora w Bytomiu. Stają się one silną konkurencją dla dotychczasowego handlu w tych miastach. Mieszkańcy Gliwic dokonują bowiem wyboru pomiędzy Forum, Areną, a Auchan (wkrótce również między Europą Centralną), ludność Bytomia wybiera między Agorą, M1 a Plejadą. Należy w tym miejscu podkreślić, iż największym centrum handlowym o regionalnym znaczeniu jest Silesia City Center w Katowicach oferująca obecnie 250 sklepów na 65 000 m2 powierzchni handlowej i rozbudowywana o kolejne 19 000 m2.

Rozbudowa Silesia City Center to również swojego rodzaju kontrofensywa na powstającą w samym centrum Katowic Galerię Katowicką firmy Neinver przy współfinansowaniu Meyer Bergman. Choć ta ostatnia jest realizowana w nieco innej formule, jako projekt wielofunkcyjny, przyległy do dworca głównego oraz bez hipermarketu, niewątpliwie przyszli klienci Galerii Katowickiej dokonują aktualnie zakupów właśnie w Silesii City Center i to o nich inwestycja firmy Neinver będzie zabiegać. Zważywszy na planowaną na 2013 rok przebudowę obiektu Supersam przez CDI przy ul. Piotra Skargi, również w centrum Katowic, będziemy świadkami ciekawych zmian w handlu i zwyczajach zakupowych mieszkańców regionu” dodaje Agnieszka Tarajko-Bąk.