Raport

Parki handlowe i centra convenience w Polsce 2021

Mniejsze formaty handlowe nie zwalnią tempa. W całym 2021 r. deweloperzy mogą dostarczyć około 210 000 m2 powierzchni najmu w samych parkach handlowych, co stanowiłoby dla tego formatu historycznie najlepszy rok pod względem nowo oddanej podaży.

24 września 2021

Zainteresowanie formatem parków handlowych i centrami codziennych zakupów (tzw. centrami convenience) utrzymuje się na wysokim poziomie. Wraz z dynamicznie zmieniającymi się nawykami zakupowymi konsumentów, coraz szersze grono inwestorów poszukuje mniejszych obiektów na obrzeżach miast. Do wzrostu popularności parków handlowych przyczyniają się także obawy klientów związane z dużymi przestrzeniami w galeriach handlowych, obowiązujący dystans społeczny oraz większa dostępność dla komunikacji samochodowej.

Wzrost popularności e-commerce sprzyjaja rozwojowi usług click & collect szczególnie w parkach handlowych, które charakteryzują się układem sklepów z oddzielnymi wejściami od strony parkingu, co skraca czas potrzebny na odebranie zamówienia. Obiekty z punktami odbioru zlokalizowane blisko domów klientów z roku na rok zwiększają swój udział w rynku. Klienci cenią sobie wygodę i funkcjonalność, którą tego typu obiekty zapewniają - wyższą niż w przypadku dużych galerii handlowych.

Rozwojowi parków handlowych na obrzeżach miast sprzyja obecnie także dynamiczny rozwój sektora mieszkaniowego. Łączenie funkcji może być korzystne dla obu sektorów z uwagi na kreowanie atrakcyjnych stref zasięgu w skali mikro. Rośnie apetyt inwestorów na parki handlowe, które ze względu na mniejsze wahania czynszowe pozostają stabilnym aktywem.

Choć polski rynek handlowy wciąż zmaga się ze skutkami pandemii, prognozy dla kraju są optymistyczne na tle Europy. Zgodnie z danymi Oxford Economics, możemy oczekiwać rocznych wzrostów sprzedaży detalicznej o 4,9% do 2023 roku, co stawia Polskę w czołówce krajów europejskich. W całym 2021 roku deweloperzy mogą dostarczyć około 209 500 m² powierzchni najmu w samych parkach handlowych, co stanowiłoby dla tego formatu historycznie najlepszy rok pod względem nowo oddanej podaży. 

Więcej szczegółów na temat rozwoju sektora małych obiektów handlowych w Polsce znaleźć można w najnowszym raporcie, który powstał przy współpracy JLL oraz TREI. Jest to już druga edycja tego opracowania. Zachęcamy do lektury.

Wypełnij ten formularz, aby pobrać raport

Podczas przesyłania formularza wystąpił błąd. Spróbuj ponownie.

 

Informacja na temat ochrony prywatności

Jones Lang LaSalle (JLL) wraz ze swoimi spółkami zależnymi i powiązanymi jest wiodącym globalnym dostawcą usług w zakresie zarządzania nieruchomościami i inwestycjami. Poważnie traktujemy obowiązek ochrony  przekazywanych nam danych osobowych.

Dane osobowe, które zbieramy, służą do celów związanych z obsługą zapytania.

Dokładamy wszelkich starań, aby dane osobowe były bezpieczne, zapewniamy odpowiedni poziom ich ochrony i przechowujemy je tylko przez czas niezbędny do realizacji zapytania z uzasadnionych powodów biznesowych lub prawnych. Następnie usuwamy je w sposób bezpieczny i pewny. Aby uzyskać więcej informacji na temat danych osobowych przetwarzanych przez JLL, prosimy zapoznać się z naszymi zasadami ochrony prywatności.