Parki handlowe i centra convenience w Polsce 2022
Rynek handlowy utrzymuje tempo, a parki handlowe są liderami w ekspansji powierzchni.
Parki handlowe oraz centra codziennych zakupów (tzw. centra convenience) okazały się najbardziej odpornymi formatami handlowymi w czasie pandemii COVID-19. Klienci decydowali się wówczas na zakupy w parkach handlowych, które oferowały im szybkie, wygodne i bezkontaktowe zakupy towarów pierwszej potrzeby w niskich cenach. Trend ten nasila się z uwagi na dzisiejszą niestabilną sytuację gospodarczą. Dzięki lokalnemu charakterowi parków handlowych, idealnie wpisały się one w nową rzeczywistość, odpowiadając na potrzeby konsumentów, którzy zaczęli spędzać więcej czasu w domu i swoim sąsiedztwie.
Liczba inwestorów pragnących wzbogacić swoje portfolio o parki handlowe stale rośnie. Deweloperzy specjalizujący się w tego typu projektach wzmacniają swoje działania oraz ogłaszają kolejne projekty realizowane w coraz to mniejszych miejscowościach. W ślad za nimi podążają sieci handlowe. Miks najemców w parkach handlowych różni się w zależności od wielkości i charakteru obiektu. Tradycyjne parki handlowe i centra convenience zaspokajają codzienne potrzeby mieszkańców okolicy. Skupiają więc najemców z podstawową ofertą, bardzo często z segmentu off-price.
Badania podstawowych wskazników takich jak: czynsz, stopa kapitalizacji, wspólczynnik wakatów, wartość kapitałowa, odwiedzalność obiektów (dane pochodzace z różnych źródeł) potwierdzają, że to parki handlowe okazały się najbardziej odporne oraz osiągały lepsze wyniki niż inne formaty handlowe. Sektor handlowy musi mierzyć się z wieloma wyzwaniami, takimi jak: wybuch wojny w Ukrainie, przerwane łańcuchy dostaw, problemy z dostępnością pracowników, rosnąca inflacja i koszty operacyjne oraz zmieniające się nawyki konsumenckie. Pandemia oczywiście również miała znaczący wpływ na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych. Zmienne koszty budowy, jak również rosnące minimalne wynagrodzenia oraz koszty energii elektrycznej zmuszają do poszukiwania tańszych rozwiązań budowlanych. Mniejsze obiekty handlowe takie jak parki handlowe oraz centra convenience stają się doskonałym rozwiązaniem. W ślad za tym idą sieci handlowe, gotowe rozwijać takie formaty na mniejszych rynkach.
Polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla inwestorów, co potwierdza szereg nowych międzynarodowych sieci wchodzących do kraju, a także już obecnych marek, które poszukują możliwości ekspansji. W pierwszej połowie 2022 r. z oddanej przez deweloperów powierzchni najmu, 66% stanowiły parki handlowe oraz centra convenience. Z prawie 38 milionami potencjalnych klientów, Polska pozostaje liderem w regionie CEE, stale przyciągając uwagę wielu międzynarodowych inwestorów, deweloperów i najemców.