Rynek handlowy w Polsce - IV kw. 2023
Rok 2023 zdominowany przez parki handlowe i lokalne centra typu convenience
Rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej.
Główne trendy pozostały bez zmian a nową podaż zdominowały parki handlowe. Z łączną powierzchnią na poziomie 2,9 miliona m² odpowiadają dziś za 17% całkowitych zasobów handlowych. Format centrów handlowych powiększył się o prawie 90 000 m², jednak większość tej powierzchni dotyczyła ponownych otwarć i rozbudowy już istniejących projektów, m.in. E. Leclerc Jelenia Góra, Fort Wola czy Atrium Promenada w Warszawie.
Wysokie koszty finansowania i niepewność nastrojów kształtowały apetyt inwestorów
i dynamikę rynku w 2023 r. W pierwszej połowie roku aktywność oferentów była bardzo niewielka, skutkiem czego był spadek wolumenów inwestycyjnych do rekordowo niskich poziomów.
W ostatnim kwartale roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności inwestorów, w szczególności
w segmencie parków handlowych, i spodziewamy się, że składane oferty przełożą się na transakcje już w pierwszej połowie roku.
Antycypowane obniżenie stóp procentowych w 2024 r. powinno zmniejszyć polaryzację między oczekiwaniami cenowymi kupujących i sprzedających, a także stopniowo zwiększyć wolumen inwestycyjny w sektorze handlowym.