Artykuł

Handel i logistyka w czasie pandemii

Jak Covid-19 wpłynął na handel tradycyjny, nawyki konsumentów i na firmy logistyczne? Czy tak dynamiczny jak ostatnio wzrost e-commerce, to stały trend na rynku? Dowiedz się od ekspertów JLL

09 lipca 2020

Centrum handlowe, a może ulubiony sklep internetowy? Dostawa do pracy czy do domu? A może skorzystanie z opcji click-and-collect? Coraz większy wachlarz możliwości zakupowych, którym cieszyliśmy się do połowy marca, został nagle ograniczony przez globalną pandemię. Nikt nie spodziewał się, że w tej z pozoru przewidywalnej codzienności będziemy mieć nagle do czynienia z sytuacją, która bez wyjątku bardzo mocno wpłynie na wszystkich konsumentów, globalne marki i gałęzie gospodarki. Jedną z najbardziej dotkniętych okazał się sektor handlowy. W ciągu zaledwie kilku dni trendy konsumenckie miały do czynienia ze swoistym trzęsieniem ziemi. Klienci masowo przestawili się na kanał online, co sprawiło, że sektor e-commerce już teraz przekroczył prognozowany do 2022 wzrost. Czy obecny boom na zakupy internetowy to stały trend? Nic nie jest przesądzone, na pewno jednak handel tradycyjny będzie musiał dostosować się do obecnych realiów, bez względu na to, jak długo pozostaną one z nami. Aktualnie, czyli w chwili nagrywania podcastu, najważniejszym wyzwaniem, przed którym stoją sieci handlowe, jest powrót do poziomów sprzedaży sprzed pandemii oraz właściwe zbilansowanie kanału tradycyjnych oraz internetowych zakupów. Z kolei dla centrów handlowych, kluczowe jest odzyskanie liczby klientów. Jak? Poprzez zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa odwiedzającym.

W wyścigu o klienta wygrają firmy zwinne, szukające rozwiązań i gotowe na zmianę.

Anna Wysocka, Head of Retail Agency
Handel i magazyny idą w parze

Nieodzownym elementem handlowego ekosystemu jest rynek powierzchni magazynowych oraz sektor logistyczny. To, jak ważne są łańcuchy dostaw mogliśmy przekonać się wszyscy. Moment epidemii zweryfikował też, które marki są w stanie poradzić sobie ze zwiększoną liczbą zamówień internetowych oraz zadbać o pozytywne doświadczenia swoich klientów. Tym bardziej, że nasza tolerancja na błędy i brak właściwej komunikacji ze strony sklepu oraz dostawcy jest niższa niż kiedykolwiek wcześniej. Czy w przyszłości zaradzą temu rozwiązania z obszaru automatyki? Owszem, jest ona ważna, ale czynnik ludzki jest nadal kluczowy. Tym bardziej, że nowoczesne rozwiązania optymalizujące pracę magazynów sprawdzają się świetnie pod warunkiem, że mamy do czynienia z przewidywalną sytuacją.

Jak więc będzie z tymi zakupami? Zapraszamy do posłuchania podcastu.

Na kwadracie z JLL

Porozmawiajmy
o handlu i logistyce

Anna Wysocka
Head of Retail Agency
Tomasz Mika
Head of Industrial Agency