Znakomite wyniki inwestycyjne i pakiet nowych marek

Rynek inwestycyjny nieruchomości handlowych ma szansę na przekroczenie rekordowego poziomu na ponad 3 mld euro do końca 2018. Analiza JLL

16 października 2018

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Polsce na koniec III kw. 

Rynek inwestycyjny nieruchomości handlowych – szansa na ponad 3 mld euro do końca 2018

„Od początku roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku handlowym przekroczyła 2,1 mld euro. To już teraz lepszy wynik niż ten zarejestrowany w całym 2017. Co więcej, biorąc pod uwagę dostępność produktu oferowanego na sprzedaż oraz liczbę i wartość transakcji czekających na finalizację, spodziewamy się, że 2018 r. na rynku handlowym zamknie się z rekordowym rezultatem inwestycyjnym - ponad 3 mld euro”, komentuje Adam Kiernicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Dotychczas największą transakcją sfinalizowaną w tym roku jest sprzedaż przez ARES/ AXA/ Apollo Rida portfela 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz Chariot Top Group. Z kolei do istotnych transakcji zrealizowanych w III kw. należy zaliczyć zakup centrum King Cross Marcelin w Poznaniu przez EPP za 91,1 mln euro, zakup wolnostojącej Castoramy, również w Poznaniu, przez Corum Asset Management za 20,3 mln euro czy przejęcie kolejnej poznańskiej nieruchomości - centrum handlowego Galeria Malta - przez Balmain European Retail Properties za nieujawnioną kwotę.

Oceniamy, że stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce pozostają na poziomie 4,9%, a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7,0%. 

Podaż – najlepsze przed nami

Po silnej pierwszej połowie roku, w III kwartale 2018 rynek wzbogacił się zaledwie o 31 500 mkw. w ramach dwóch obiektów wolnostojących oraz trzech rozbudów parków handlowych. 

„Łącznie od początku roku w sektorze nieruchomości handlowych, w ramach wszystkich formatów, przybyło ok 211 500 mkw. powierzchni. W efekcie, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw. W budowie pozostaje 223 000 mkw. powierzchni z terminem oddania przypadającym na końcówkę bieżącego roku. Nie powinno to dziwić - wielu deweloperów planuje otwarcia w ostatnim kwartale roku, aby wykorzystać okres świątecznych zakupów”, tłumaczy Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL

Największe planowane na IV kwartał 2018 r. otwarcia obejmą: centrum handlowe Libero w Katowicach (45 000 mkw.), centrum handlowe Nowa Stacja w Pruszkowie (ok. 27 000 mkw.) oraz rozbudowę Morskiego Parku Handlowego w Gdańsku (+16 500 mkw.). 

„Tradycyjnie deweloperzy pozostają najbardziej aktywni w ramach formatu centrów handlowych –od początku roku rynek wzbogacił się o 130 000 mkw. Co więcej, na koniec III kw. około 367 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych znajdowało się w budowie z terminem oddania na lata 2018 – 2019. Ponad połowa tego metrażu przypada na największe miasta”, dodaje Joanna Tomczyk.

Najemcy – rosnąca konkurencyjność polskiego rynku, fuzje i przejęcia na topie

W III kw. 2018 r. na polskim rynku zadebiutowało kilka zagranicznych marek: włoska marka odzieżowa Kocca (Galeria Północna w Warszawie), 1882 Street Coffee (koncept należący do włoskiej sieci Caffè Vergnano; przy Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie), niemiecka sieć Playmobil z szeroką ofertą zabawek (pierwszy sklep w Polsce w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu) oraz chińska sieć Ximi Vogue oferująca produkty z sektorów gier, zabawek oraz domu i wnętrza (w Galerii Wileńskiej w Warszawie). W rezultacie, od początku roku łącznie dwanaście nowych zagranicznych sieci zdecydowało się na otwarcie swoich pierwszych sklepów w Polsce.

„Nowym trendem w sektorze handlowym są fuzje i przejęcia, a także nowe formaty wchodzące na rynek. Dla przykładu, portugalska sieć Jerónimo Martins, właściciel sklepów Biedronka, kupiła ostatnio pięć sklepów sieci Piotr i Paweł. Z kolei francuski Carrefour ogłosił plany otwarcia nowych sklepów franczyzowych „Carrefour Bio”. Inni operatorzy spożywczy także ogłaszają nowe pomysły - sieć Auchan testuje nową aplikację Rapid Auchan, a sieć Żabka zaprezentowała niedawno swoją wizję sklepu przyszłości”, komentuje Dagmara Filipiak, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych i Reprezentacji Najemcy, JLL.

Fuzje i przejęcia dotyczą także innych sektorów rynku. Spółka MediaMarktSaturn Polska zakończyła połączenie obu swoich sieci handlowych MediaMarkt i Saturn pod wspólnym szyldem „MediaMarkt”. Z kolei dwie sieci obuwnicze, Gino Rossi i CCC, zawarły umowę o strategicznej współpracy.

Czynsze i pustostany

Czynsze “prime”  są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ mkw./ miesiąc). Na większości rynków lokalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie. 

Średni poziom pustostanów w centrach handlowych w ośmiu głównych aglomeracjach w kraju wyniósł 3,4% według stanu na koniec I poł. 2018 r.