Artykuł

Nie tylko cyfrowa rewolucja w hotelach

Zmiany w branży hotelowej zachodzą dynamicznie – nie tylko pod wpływem pandemii, ale także mody na określone kierunki podróży i nowinek technologicznych. Dokąd zmierza ta hotelowa (r)ewolucja?

17 sierpnia 2020

Rynek hotelowy – to właśnie ten segment nieruchomości komercyjnych, który podlega, zwłaszcza w ostatnim czasie, bardzo istotnym zmianom. Są one dyktowane między innymi zmieniającą się popularnością określonych kierunków podróży oraz preferowanego sposobu spędzania czasu w ich trakcie. Hotel przestał być wyłącznie miejscem służącym noclegom.

Goście doceniają udogodnienia, które zachęcają do spędzania w wybranym obiekcie czasu. Zwracają znacznie większą uwagę np. na design hotelowego lobby, w którym mogą komfortowo pracować, zorganizować spotkanie służbowe, a wieczorem odpocząć, słuchając muzyki na żywo. Bez względu na to, czy mamy o czynienia z hotelem, który szczególnie upodobali sobie Millenialsi, czy z ultra-luksusowym konceptem, kluczowe jest, aby wykreowana przestrzeń pozwalała gościom, dla których jest przeznaczona, poczuć się tam swobodnie. 

Operatorzy hoteli inwestują też w nowoczesne technologie, bo wiedzą, że jedną z najważniejszych cech jaką mogą zaoferować jest wygoda utożsamiana z optymalizacją kluczowych procesów. Nie zaskakuje już zatem, że możemy zarządzać naszym pokojem za pośrednictwem tabletu. Coraz częstszym rozwiązaniem stosowanym w lobby są tzw. kioski self check in/out pozwalające ograniczyć obsługę ze strony recepcji. Bardziej zaawansowane rozwiązania natomiast zapamiętują preferencje klienta, albo umożliwiają rezerwację ulubionego apartamentu za pośrednictwem aplikacji w telefonie, który potem służy też jako karta wstępu do pokoju.  

Branża hotelowa wychodzi obronną ręką z kryzysów. Trwa to dłużej lub krócej, ale biznes powraca. Jest w nas wielka potrzeba podróżowania.

Agata Janda, Head of Hotel Advisory
Hotele lifestyle’owe w cenie

Kolebką „hotelowego lifestyle’u” był Londyn, Nowy Jork, Berlin oraz Amsterdam. Mało formalna, niezobowiązująca atmosfera, ekscytujące wnętrza, muzyka na żywo. Dzięki tym czynnikom hotel stał się modnym miejscem spotkań, ciekawą alternatywą na biznesowy lunch, jak i popularnym adresem na wieczorne wyjście. Tym bardziej, że restauracje hotelowe stają się coraz częściej alternatywą dla oferty konceptów gastronomicznych w mieście. Jeszcze kilka lat temu restauracja hotelowa była utożsamiana z miejscem dedykowanym wyłącznie hotelowym gościom. Aktualnie więcej marek stawia na jakość prowadzonej kuchni i unikalną aranżację przestrzeni restauracyjnych i barowych, umieszczając je np. na najwyższych kondygnacjach budynku. Cel? Przyciągnąć również gości nie korzystających z oferty noclegowej. 

Duży wpływ na zmiany w branży hotelowej miał również rozwój rynku najmu krótkoterminowego i powstanie portali typu Airbnb. Twórcy tej marki swój pomysł oparli na idei, aby podróżującej osobie pozwolić poczuć się częścią lokalnej społeczności. Ten trend podchwycili również operatorzy hotelowi, którzy obecnie częściej aranżują wystrój lobby i pokoi, uwzględniając elementy charakterystyczne dla konkretnej lokalizacji.

Co z tą pandemią?

Bez wątpienia, globalna pandemia postawiła przed sektorem hotelowym całą serię nowych wyzwań o niespotykanej dotychczas skali. Warto jednak zauważyć, że branży tej, jak mało której na przestrzeni ostatnich lat, udało się zgromadzić doświadczenia pozwalające sprawnie reagować w takich okolicznościach. Konieczność zmierzenia się ze skutkami niespodziewanych sytuacji (np. ataków terrorystycznych, czy klęsk żywiołowych), które stawiały biznes do góry nogami wpływając na ruch turystyczny i biznesowy, nauczyła hotelarzy jak z takich kryzysów wychodzić.

A jak w obecnej sytuacji radzi sobie polska branża? Przede wszystkim Polska jest rynkiem o bardzo silnym popycie wewnętrznym, a to daje potencjał na relatywnie szybkie odbudowanie hotelowego biznesu. Tym bardziej, że wbrew wcześniejszym obawom, nie ma w nas psychologicznej bariery, aby podróżować i korzystać z oferty hoteli. Dzięki temu wielu inwestorów zmienia sposób, w jaki postrzega kurorty i typowo turystyczne lokalizacje. Mimo, że hotelowy rynek inwestycyjny w Polsce jest stosunkowo niedojrzały, apetyty funduszy są duże. 

Jak więc będzie z tymi hotelami? Zapraszamy do posłuchania podcastu.

Agata Janda
Director, Hotel Advisory

Porozmawiajmy
o inwestycjach w sektorze hotelowym.

Chcesz odkryć ciekawe opcje rozwoju portfela lub nawiązać kontakty z globalnymi inwestorami?